Paris - fredag den 7. apr. 2000

Torsdag den 6. april 2000

Afsted med bussen fra Blåvandshug Turistfart gik det i godt humør. Ved Bremen blev bussen lavet om til regulær sovebus, så vi kunne sove os resten af vejen til Paris. Det er altså ikke nogen komfortabel rejsemåde, skal jeg lige hilse at sige. Sovepladserne er ikke lige designet til en gennemsnitsdanskers længde, så jeg måtte ligge med bøjede ben hele vejen. Det har knæene ikke særlig godt af. Samtidig måtte jeg ligge og nikke skaller med ham, der lå i forlængelse af mig. Lysene på Belgiens motorveje er ikke det mest spændende bekendskab, man kan ønske sig, når man ved, at der forude venter et par hårde oplevelsesdage i Paris. Men vi kom da alle igennem natten og grinte af oplevelserne.

Fredag den 7. april 2000

Morgenmaden blev indtaget på en rasteplads et par timers kørsel før Paris og så var vi klar! Først skulle vi på en rundtur i byen. En glimrende måde at få et overblik. Paris er ligesom London en meget stor by, som man ikke kan opleve på 2 dage eller en uge. Der skal mange rejser til, før man kan sige, at man har set en stor del af byen.

Vejret var perfekt. Strålende solskin fra en skyfri himmel og temperaturen var lige en anelse højere end i Danmark. Hen på eftermiddagen havde vi set de fleste store attraktioner - uden dog at stifte nærmere bekendtskab med dem - eneste undtagelse var den ny Triumfbue, som vi kunne komme op i. De øvrige måtte vi selv klare senere.

Vi blev booket ind på hotel Rund du Point (eller noget i den stil). Hotellet lå tæt ved en endestation til Metroen, så selv om det var langt fra centrum, så var centrum trods alt kun et kvarters tid borte. Hotelstandarden var fornuftig, når man tænker på,. at stedet kun skal bruges til overnatning.

Så var der tid til planlægningsmøde over en kold fadøl på nærmeste bar. Det er jo til at komme over sådan en planlægning, når aftenen er besat af et fælles festmåltid og dagen i morgen er bundet af en sejltur på Seinen kl. 20.

Eiffel tårnet var det eneste jeg havde på programmet. Det ville jeg se - og op i. Derudover havde både Marie og vores venner Hans og Gitte et par planer.

Efter lidt osen rundt i kvarteret, gik det tilbage til hotellet og lidt afslapning, inden aftenens festmiddag. Vi kørte i fælles trop til en meget speciel restaurant, der umiddelbart så meget lille ud. Men efterhånden som vi bevægede os ind i restaurantens lokaler, gik det op for os, at den var mega-stor. Vi passerede det ene lille hyggelige lokale efter det andet og endte til sidst nede i en kælder i et lokale, som vi næsten havde for os selv. Menuen var vældig festlig. På bordene var der placeret en "salatskål" i form af en stor flettet kurv fyldt med mange forskellige grøntsager som gulerødder, tomater, kogte æg, radiser osv. Det hele var frisk og lige til at pille/skære. Dertil frisk brød. Vi kunne derefter hente pølser og andre spændende grøntsager. Herefter skulle vi bestille kød og vi kunne vælge mellem spyd eller steaks af lammekød eller entrecote.

Vinen af mærket ad libitum hentede vi selv ved store tønder. Det smagte ganske godt og vi passede behørigt på ikke at drikke for meget af det, for det kunne jo spolere morgendagens oplevelser!

Så var der ostebord med et væld af spændende oste og til slut stod den på dessert i form af en chokolademousse. Mætte og veltilpasse væltede vi mod Metroen tilbage til hotellet, hvor vi faldt i søvn inden vi ramte hovedpuderne!

Marie og Alex på byrundtur i Paris (7. apr. 2000)
Gitte og Marie kigger på chokolade (7. apr. 2000)
Udsigt fra den nye Triumfbue (7. apr. 2000)
Marie på pladsen ved den nye Triumfbue (7. apr. 2000)
Den nye Triumfbue (7. apr. 2000)
Grethe og Hans Jørgen får grovsalat (7. apr. 2000)
Hans og Gitte får grovsalat (7. apr. 2000)
Alex og Marie på Nos Ancetres les Gaulois (7. apr. 2000)
Kælderen i Nos Ancetres les Gaulois (7. apr. 2000)
Med metroen tilbage til hotellet (7. apr. 2000)